Het belang van een doorgaande ontwikkeling van begaafde leerlingen in de overgang van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs

 

Steeds vaker word ik gebeld of gemaild door zowel basisscholen als middelbare scholen met vragen over een goede begeleiding van hoogbegaafde kinderen – niet alleen inhoudelijk, ook over de opzet van een gedegen talentprogramma. Hoe zet je een ‘Plusgroep’ op die werkt in theorie én praktijk? Wie ontwikkelt een doordacht ‘talentenprogramma’? Hoe pakken we dit project als school het beste aan? Onderwerpen waar ik veel van weet én enthousiast van word, dus ik help graag bij al deze vragen en draag oplossingen aan!

Maar de laatste tijd krijg ik met name ook de volgende vraag:

“Hoe zorgen wij voor een goede verbinding tussen de basisschool en het voortgezet onderwijs voor begaafde leerlingen?”

Een doorgaande ontwikkeling betekent onder andere aansluiten op het leertempo en het ontwikkelingsniveau van leerlingen. Hoe kun je inspelen op hun ontwikkelingsmogelijkheden en -behoeften? Daarbij is een goede begeleiding van leerlingen én het coachen van leerkrachten/docenten belangrijk.

Ik adviseer en denk graag mee en ga in gesprek met vragen zoals:

(in het basisonderwijs)

  • Welk beeld hebben jullie van wat leerlingen nodig hebben qua kennis, vaardigheden en attitude om een goede overstap naar het voortgezet onderwijs te kunnen maken?
  • Hebben jullie andere/extra aandachtspunten voor begaafde leerlingen?
  • Welke ervaringen horen jullie terug van oud-leerlingen als ze al een tijdje op de middelbare school zitten?

(en in het voortgezet onderwijs)

  • Wat ervaar je dat leerlingen geleerd hebben op de basisschool?
  • Hoe zie je ze binnenkomen op de middelbare school?
  • Wat hebben leerlingen nodig voor een goede start op de middelbare school en om het voortgezet onderwijs succesvol verder te kunnen doorlopen?
  • Is er iets wat ze terugkijkend op de basisschool gemist hebben, of juist heel erg waardeerden en missen op de middelbare school?

Wil je meer weten over een gedegen aanpak voor (hoog)begaafde leerlingen? Ik kom graag naar je school om aandachtig te luisteren naar jullie wensen en aandachtspunten. Samen kijken we welke aanpak, begeleiding, materialen en methodes het beste passen bij jouw leerlingen en school.

Bel Diana Kappen 06 29 111 250 of mail naar hallo@dianakappen.nl.