Hoogbegaafde kinderen willen niet anders zijn
Het interview in 073 Magazine is al weer een tijdje terug. Maar nog steeds krijg ik, naar aanleiding van deze publicatie, vragen van bezorgde ouders om hun zoon/dochter te helpen. Ze willen dat hun kind gelukkig is en gezien wordt in het onderwijs om wie hij of zij is!
Je denkt misschien dat het hartstikke handig is om hoogbegaafd te zijn. Het opent vele deuren voor een succesvolle maatschappelijke carrière. Dat is inderdaad de valkuil, om zo te denken. Ze zijn slim, snel, en op de basisschool gaat alles ze makkelijk af. Maar deze leerlingen leren niet om daadwerkelijk te leren. Later, op de middelbare school, kan dat problemen geven. En die zijn net zo groot als bij kinderen die om andere redenen níet meekunnen met de klas.
Voorbeeld uit de praktijk: kleuters van vier zijn doorgaans nog geen Picasso’s in de dop. Maar als een hoogbegaafd kind dan een bijna perfecte boom tekent en vervolgens naar de tekeningen van de klasgenootjes kijkt, denken zij dat het zó hoort. Voor je het weet gaan ze dat kopiëren. Diep vanbinnen weet een kind dan al dat hij anders is en kunnen ze zichzelf niet zijn. Bovendien vinden ze het moeilijk om fouten te maken en daarmee om te gaan. Een hoogbegaafd kind denkt echt anders.
Hoogbegaafden denken creatief, maar ze moeten wel geïnteresseerd zijn in het onderwerp, anders haken ze vaak snel af. Ik probeer ze te leren dat ze door anders te kijken iets toch interessant kunnen vinden. Je hoeft ook niet alles leuk te vinden, maar je moet wel mee in een systeem waarin wordt afgerekend op het resultaat.
Mijn voorkeur gaat er naar uit om op school met de leerling af te spreken, bij voorkeur gewoon tijdens de lesuren. De leerlingen willen niet anders zijn dan de rest, die willen gewoon meedoen. Het is niet alleen het leren, juist ook het sociale en emotionele. Ze worden dagelijks geconfronteerd met gemiddelden, daar is het hele onderwijs op ingericht, terwijl het voor hen veel gecompliceerder ligt.
Inmiddels werk ik al tientallen jaren als pedagoog zowel in als met het onderwijs. Zo constateerde ik van dichtbij dat hoogbegaafde kinderen tussen het wal en schip vallen. Drie op de honderd kinderen is hoogbegaafd, dat komt bijna neer op één kind per klas. Kun je het niveau op school niet aan vanwege bijvoorbeeld dyslexie of adhd, dan is er inmiddels genoeg kennis om daarmee om te gaan. Bij hoogbegaafdheid is dat nog steeds niet zo. Ook op de PABO is hier nog veel te weinig aandacht voor. Er is al wat meer aandacht op de scholen, maar het wordt nog steeds niet serieus genoeg genomen. De kennis, herkenning én erkenning ontbreekt en docenten moeten zich in de problematiek willen verdiepen. Natuurlijk, ze hebben het al druk genoeg en je kunt niet alle dertig kinderen individueel begeleiden, maar dat is de oplossing ook niet. Meer kennis en erkenning van de problematiek zou al helpen.
Ik werk zowel individueel als in groepjes met leerlingen maar ook in samenwerking met scholen.
Nog een voorbeeld, betreft een meisje van veertien. Ze was zwaar depressief en ging niet meer naar school. Daar konden ze haar niet meer helpen. Ze kreeg psychische hulp, maar ook dat hielp amper. Ze wist al vroeg dat ze anders was en ze is ook veel gepest. Ze wilde helemaal niets meer. Haar ouders en therapeut besluiten de hulp in te roepen van mij als hoogbegaafdheidscoach. In veel situaties begin ik met een Mindsettraining. Dit zijn acht bijeenkomsten, maar in dit geval was het lastig opstarten. Ze vond het allemaal maar onzin, maar naarmate de tijd vorderde begon ze er iets meer voor open te staan. Op een gegeven moment lagen de boeken al klaar als ik langskwam en zagen haar ouders haar soms lachend door het huis lopen. Ze wilde zelfs terug naar school. De problemen zijn nog lang niet opgelost, maar ze is in ieder geval al een stuk minder depressief. Dat kun je dus bereiken met de juiste aandacht.
Ik realiseer me dat ik de wereld niet kan verbeteren, maar ik hoop dat ik deze kinderen iets gelukkiger kan maken in het onderwijs. Zit je daar lekker in je vel, dan komt de rest ook wel. Daar ben ik van overtuigd.
Meer weten?
Neem dan contact op met Diana Kappen, pedagoog, coach en gespecialiseerd adviseur voor (hoog)begaafdheid, 06 29 111 250 of mail naar hallo@dianakappen.nl